8 september

Mergellandroute

20 groep

Voor Arthur en mij en kort ritje van 5 minuten naar Bemelen, we waren vrijdagmiddag al in Valkenburg gearriveerd. We werden verwelkomd door de familie Kriekaard met koffie/thee en vlaai of zelfgemaakt bananenbrood. Mijn hotelontbijt zat nog achter mijn kiezen, dus ik heb dit alles aan me voorbij laten gaan.
Als gastrijder ben ik vandaag meegefietst met de 20 “groep”. Nellie was van de partij en ook Wilma Eversdijk was gastrijder.
Nellie had zelf een route uitgestippeld van ongeveer 55 km. We gaan rechtsaf de camping af en laten ons van de Bemelenberg zakken. Als we beneden zijn denken we tot onze grote schrik dat we verkeerd zijn gefietst, maar we vertikken het om die Bemelenberg weer op te fietsen. Gelukkig zitten we wel goed en vervolgen onze tocht.
Ik op mijn elektrische fiets kon de dames goed bijhouden, maar na de Loorberg te hebben geklommen bleek mijn batterij toch niet zo sterk te zijn als ik dacht.
Noodgedwongen hebben we de route aangepast. Ik stelde voor om alleen de route af te snijden, maar daar wilden Nellie en Wilma niet van horen, samen uit, samen thuis. Dat waardeerde ik enorm natuurlijk.

Om weer in Bemelen te komen moesten we nog steeds een klim maken. De Cauberg leek Nellie iets te gortig. Daar kwam ik achter toen we die afdaalde, wow. Echt wel steil hoor. De Sibbegrubbeberg was een goed alternatief. Toch ook nog wel een stevige, maar goed te doen. We namen onderweg even een korte pauze, waarop de folderbezorgster ons quasi liet weten dat we al over de helft waren! Mooi, vol goede moed weer verder. Tegen 15.00 uur kwamen we aan op de camping.
Het was een gezellig tochtje. Ik heb genoten van het Limburgse landschap, waar mijn mederijders heel goed de weg wisten. Dat is wel erg handig dan als je een route moet aanpassen.
De uiteindelijke afgelegde aantal kilometers kwam toch nog op ruim 50 km. En mijn batterij was nog steeds niet helemaal leeg, beetje jammer.

Jeannet Kievit

25 groep

28 groep

30 groep

Zaterdag 8 september was het om 07:00 uur verzamelen in Krabbendijke voor het vertrek naar Bemelen in Zuid-Limburg. We zijn in kolonne vertrokken, Frans is nog even via een omweggetje langs de Rabobank gereden om te pinnen, dat heeft hij in een recordtijd gedaan want voordat wij bij Antwerpen waren zat hij alweer achter ons. Rinus Verhulst is zoals ook bij het fietsen onze navigator voor de autorit en we hebben de camping Gasthoes in Bemelen zonder problemen bereikt. Het was nog wel even spannend met die nieuwe tunnel in Maastricht, want die is nog niet op alle navigatiesystemen te zien.
Aangekomen op de camping werden we hartelijke verwelkomt door de familie Kriekaard met koffie, cake en vlaai, zodat we een lekkere en stevige bodem hadden om te kunnen gaan fietsen.

Voor vertrek hebben we nog een groepsfoto gemaakt.

De groepen werden verzameld, en voor onze groep zijn dit: Rinus Verhulst, Adrie Moelker, Ronnie Karels, André Dek, Jaap Kriekaard en Marco Flipse. Op het laatste moment maakte Frans Sinke nog de overstap vanuit de 28 groep. Zo begonnen we de tocht met 7 man.
De route leidt ons over verschillende mooie beklimmingen, waar Rinus ons moeiteloos overheen loodst, tenminste zo lijkt het toch want achterin het peloton kraakt het af en toe toch best aardig om bij te kunnen blijven of in ieder geval om de achterstand te beperken. Na een kilometer of 20 klinkt ervanaf achter; “’k dienk toch ak un hroeate fout ei u mikt vandehe om bie julder mee tu hin”, dat kwam van Frans die achter in de groep alles op alles aan het zetten was om erbij te kunnen blijven. Daarintegen wilde Frans niet even rusten boven aan een beklimming bij de rest van de groep die stond te wachten hij zei: “wu rie’n meh hewoon deur wan wu zien dur nog lang nie”.
Halverwege de rit hebben we nog even een bakje koffie met appelgebak gegeten in Vijlen, volgens André smaakte het appelgebak heel erg naar abrikoos, en dat klopte ook want er zat meer oranje abrikoos in dan het gele van appel, maar de smaak was goed. Ook werden nog verhalen van vorige edities opgehaald dat ze in dit café/restaurant zeker 2 uur hebben moeten schuilen voor de regen.

Toen we daar zaten waren we nog getuige van het voorbijrijden van een cabriotoer met de meeste exotische auto’s, en de 28 groep kwam voorbijgereden.

De rit werd weer voortgezet over de mooie slingerende en hellende wegen in het Limburgse land, bij het opdraaien van de Keutenberg staat in de bocht een bordje met helling 22%, en omdat de draai daar naartoe heel erg kort is en Adrie zich had verkeken op de helling en niet in de juiste versnelling stond maakt hij rechtsomkeer om nog een keer opnieuw te beginnen maar dan in de juiste versnelling, boven aangekomen werden we aangemoedigd door de 28 groep en op de foto gezet door Paul. Na ongeveer 90 km te hebben gereden liet de navigatie ons even in de steek dus moesten we omkeren. Door het uitklikken uit de pedalen schoot bij Jaap de kramp in zijn been wat er eigenlijk niet meer uit wegtrok, Frans heeft toen aangeboden om samen met Jaap de kortste route naar de camping terug te nemen. En wij zijn verder gegaan met 5 man.

De route werd verder zonder problemen vervolgd en we zijn na ongeveer 130 km en 1540 hoogte meters in 15 beklimmingen weer aangekomen op de camping.