20 oktober

Voorlaatste competitierit - 28 Groep

Op deze zonnige herfstmiddag verzamelden zich veel TRAPPERS-fietsers op het verder opvallend lege vrachtautoparkeerterrein in Krabbendijke. Arthur vraagt voorafgaand aan de ritten eerst nog om ons aan te melden voor de slotrit: De Snertrit. Dit met name om voldoende snert te kunnen opdienen! Onder de deelnemers zijn 10 leden van de 28 Groep. De groep kenmerkt zich als ‘herstelafdeling’ van de vereniging. Regelmatig mogen we een lid van de 30 Groep in ons midden hebben en dat waren er deze middag zelfs twee. Voor u nu denkt dat we dat vervelend vinden. Nee hoor! Prima zo. Het zorgt zelfs voor een stabieler tempo omdat men zich ervan bewust is in deze groep een ‘trapje minder’ te moeten doen dan in de 30 Groep.
Van wind is deze middag nauwelijks sprake. Het gevoel van ‘tegenwind’ wordt veroorzaakt door meer, bij een hogere snelheid of minder, bij een langere snelheid van luchtweerstand. Het credo luidt dan ook gewoon: “We gaan Zeeland in.” Typisch een uitdrukking van leden die dichter bij Brabant wonen dan bijvoorbeeld bij de westelijke Zak van Zuid-Beveland of Noord-Beveland.
Wim van Vossen en Henk Lobbezoo nemen de leiding en we rijden gedecideerd via Oostdijk, Kruiningen (waar Henk zich verslikt in een van de rotondes) Hansweert en Schore naar de weg parallel aan de A58. De ’s Gravenpolderse Oudedijk is de toegangspoort tot de Zak maar we ronden eerst nog ’s Gravenpolder om dan bij het heggengebied rond Nisse te komen. Zoals gezegd, we zijn met 10, 9 mannen, naast de al genoemde twee zijn dat Jaap Houtekamer, Rinie Jakobsen, Bram Kamerling, Jan van Koeveringe, Jaap Kriekaard, Koos Oggel en Piet Schellekens en 1 vrouw, Nel Jakobsen.
Op de Zwaakweg, na Nisse, ontwaren we voor ons een Trappers shirt. Twee ex-leden (Kees en Rini) van de vereniging maken zich via de Lageweg snel uit de voeten als wij de Brilletjesdijk opdraaien.

We zien links van ons het verstilde water van de kreekjes onderaan de dijk. De wegen door de Zak liggen bezaaid met herfstblad, maar vanaf de dijken zien we naast bruin- en roodgekleurde bladeren aan bomen ook de prachtige geelbloeiende velden met groenbemester. Een zomerse kleur in een herfstlandschap, dat alles afstekend tegen een blauwe hemel. Wat is ons landje toch mooi! We zien ook iets wat helemaal niet past bij de herfst: een bietenveld dat beregend wordt! Voor de kenners onder ons is dat duidelijk: die boer wil een maximum aan bietwortels oogsten want in de keiharde grond zullen de wortelpunten makkelijk afbreken tijdens het rooien.
Kort voor de N62 naar de tunnel onder de Westerschelde slaan we rechtsaf richting ’s Heerenhoek; de weg terug gaat eerst nog via Lewedorp. Maar voor we daar zijn hebben we te maken met een lekke band van Bram. Natuurlijk is Rinie de man die Bram in ‘no time’ uit de problemen helpt. Bram kan de snelle actie van Rinie nauwelijks volgen en doet er langer over om alles op te ruimen dan dat Rinie zijn band verwisselt. Geen schande hoor, want op deze acties van Rinie staat geen maat!
De ‘Kleine Piet’ is de weg terug naar het oostelijk deel van de Bevelanden. We rijden door de Wilhelminapolder en over de sluizen van het Goese Sas langs de Zeedijk naar Wemeldinge, waar Wim als eerste ons verlaat. Rinie duidt duidelijk de weg langs het kanaal in plaats van via de drukke weg naar de Postbrug. Daar sla ik af naar Kapelle, terwijl de anderen doorrijden naar de Vlakebrug.
Deze voorlaatste rit van de competitie 2018 was een voorbeeld van gelijkmatigheid in tempo en een plezier om te fietsen. Zo kunnen we met een goed gevoel volgende week de Snertrit als afsluiter van het seizoen tegemoetzien!

Koos Oggel

30 groep

Mede door het aanhoudende mooie weer waren er weer veel Trappers naar de startplaats getrokken voor een reguliere Trappersrit. 9 Trappers van de 30 groep reden iets na half 2 weg vanaf het parkeerterrein. Verder reed vandaag ook gastrijder Kees de Leeuw met ons mee, die ook mee reed bij de Johan Geense tocht. De ploeg Trappers bestond vandaag uit: Hans Lindhout, Leo Goeree, Rinus Verhulst, Adrie Moelker, Jan Neels, Arthur Kievit, Paul van Koeveringe, Rene Staal en Andre Dek.
Na Oostdijk en Kruiningen reden we richting Hansweert om daar de sluizen over te steken. Bij de rotonde na Van der Straaten reed Rene weer terug richting Waarde om op tijd te zijn voor een oppassessie. De 9 man die overbleven reden langs de zeedijk langs Camping Scheldeoord verder naar Ellewoutsdijk. Onze gastrenner had positie gekozen achter Rinus en dat betekent dat je dan ook naast deze bikkel op kop komt. Dit verliep allemaal best goed, maar in de helling naar de tunnelweg moest hij toch even passen. Dit is natuurlijk geen schande, want het gros van de Trappers heeft hetzelfde probleem.
De rit van vandaag ging verder voorlangs Borsele en verderop 's-Heerenhoek. Terwijl we het viaduct achter deze plaats naderden zagen we de grote groep 28ers stilstaan om een lekke band te repareren. Zelf denk ik dat Rinie Shimano Jakobsen hier weer de handen uit de mouwen heeft gestoken om het peloton weer snel op weg te helpen. Onze rit ging verder over Lewedorp en verderop langs de Kleine Piet naar Wolphaartsdijk, om dan de rit te vervolgen langs de dijk van eerst het Veerse Meer en later van de Oosterschelde. Net voor Wemeldinge reed Hans weer op huis aan en ter hoogte van de sluizen deed Adrie hetzelfde. Verderop stond ons nog de klim naar de Postbrug te wachten. Onder aanvoering van Leo en Rinus begonnen we aan deze klim waar het tempo steeds iets werd opgevoerd. Tot 150 meter voor de top kon iedereen bijblijven, maar toen gooide Paul nog wat kolen op het vuur en kwam samen met Leo enkele meters voor de rest van het peloton boven aan.
In de afzink van de brug kon iedereen weer een beetje bijkomen en even later reden we Yerseke binnen waar we afscheid namen van Jan en gastrijder Kees, die best een aanwinst zou zijn voor de 30 groep. Na Yerseke lag Kruiningen op de route en hier haakten Paul, Arthur en Andre af om van de rest van het weekeinde te gaan genieten. Leo en Rinus vervolgden hun rit langs de oude rijksweg tot Waarde en Krabbendijke.
Vandaag kon er weer 95,5 kilometer aan het totaal worden toegevoegd .

 

Andre Dek