28 september

28 groep

Vandaag weer een reguliere rit vanaf het parkeerterrein. Wat hebben we het vorige week getroffen met de 3de Johan Geense herfstrit. Een mooie tocht uitgezet door Adrie Moelker. Jammer van de lage opkomst. Het was wel gezellig nog na afloop in het Spulletje.
De opkomst was nu ook weer matig, Jaap Houtekamer, Wim van Vossen, Jos Meyers ( inmiddels was hij uitgeplukt in het fruit) Ad Mieras als enige van de 25 groep besloot met ons mee te rijden.En Henry een Belg van de camping in Wemeldinge. En ikzelf.
De wind was behoorlijk aangetrokken, dat heeft zo op het einde van het seizoen denk ik wat mensen doen besluiten om niet te komen. Of de te verwachten regen wat ontzettend is meegevallen.
Onder het fietsen richting Hansweert de sluizen over probeerden we onder elkander een gesprek te voeren, flarden ving je op. Voor ons zagen we iedere keer de 30 groep opdoemen. Zij waren zo verstandig om bij Kapelle het weggetje door de kassen te nemen en wij worstelden ons onder langs de zeedijk.
Bij Hoedekenskerke sloegen we het dorp in langs het oude snoepwinkeltje van Willempje  waar ze lekkere kaneelstokjes en meer van dat heerlijke snoepgoed. Langs het kerkje het weggetje in richting Langeweegje. Voor ons doemde de 30 groep weer op. Half de weg was het flink glibberen, geen plekje waar geen slik was.
We belanden op de Quistkotsedijk om rechtsaf te slaan, richting Nisse achter langs Goes. Inmiddels konden we weer een normaal gesprek met elkaar voeren.
Bij de vierwegen staken we over, deze keer over het nieuwe asfalt naar Eversdijk. Via Schore, waar Wim en Ad ons gedag zeiden.
Wij reden richting Krabbendijke/ Rilland om op tijd thuis te zijn voor het WK. Alleen de Belg Henry reed van daaruit weer terug naar Wemeldinge.
Ondanks de wind een 72 km met een mooi gemiddelde van 27.2

Nel Jakobsen

30 groep

Vandaag stond de eerste herfstrit op het programma met veel wind en misschien ook wel wat regen. Op enkele spetters bij de start na viel dat laatste veel mee, maar de wind niet. De koptrekkers die aan de rit begonnen moesten al na 1 kilometer tot een iets rustiger tempo worden verzocht.
Zoals de meeste wielrenners wel weten zijn op dit moment de wereldkampioenschappen wielrennen bezig. Bij de start van de rit hadden we dan ook genoeg gespreksstof over de rit van vrijdag met een Nederlandse winnaar. Rinie Jakobsen had met in gedachten een goede kans voor Marianne Vos op de overwinning, zijn Rood Wit Blauwe sokken aangetrokken. Naast Rinie stonden deze keer ook op de startlijst: Adrie Moelker, Paul van Koeveringe, Hans Lindhout, Geoffrey Barbery, Joris Jakobsen en Andre Dek.
Nadat we na de zeer snelle start een vast tempo hadden gevonden kon iedereen kennis maken met de krachtige zuid-westenwind. Toen we bij Hansweert over de Westerschelde konden kijken zagen we dan ook de nodige schuimkoppen. Nadat we tussen de kassen van Sea Sun waren gereden reden we langs de dijk tot Hoedekenskerke. Even na deze plaats reden we langs een polderweg met goede beschutting tegen de wind. Wel jammer was dat er naast deze weg een perceel aardappels lag dat net was gerooid. Het bord Slik op de weg stond er wel, maar dat was aan het einde van de weg.
Verderop in Ovezande kwamen we nog bijna in aanvaring met een vrachtwagen die, nadat hij wat twijfelde over de te volgende route, ineens besloot om rechtsaf te slaan. Gelukkig was er met het gehoor van de bestuurder niets mis.
Vervolgens begonnen we voorzichtig aan de terugreis die ons ook langs de Schaapskooi voerde.
Op weg richting de A58 kwamen we tot stilstand door, wat we dachten, een lekke band van Hans. Deze bleek de pedalen niet meer rond te krijgen door een storing in de derailleurwieltjes die de nodige speling hadden, lees lagers, uitgelopen. Uiteraard loste Rinie dit probleem, met als gevolg zwarte handen.
Hans reed op advies van Rinie wel de kortste weg naar huis. Na de Vierwegen reden we over het nieuwe asfalt door Eversdijk waar we even later afscheid namen van Geoffrey, die nog een stukje aan de rit plakte.
Net voor Kaai 85 namen we afscheid van Adrie  en even later namen Paul en Andre de afslag naar Kruiningen. Rinie en Joris reden verder naar Krabbendijke om de rit af te maken.Aan het einde van de rit stond er weer 65 kilometer op de teller.