4 juli

1e TRAPPERS rit van de 30 groep, na uitbraak van de corona crisis.

Op zaterdag 4 juli 2020 kregen de leden van T.C. DE TRAPPERS van de NTFU en het eigen bestuur het groene licht, om weer aan clubactiviteiten deel te gaan nemen. D.w.z. dat na de trainingsrit van 7 maart j.l., alle activiteiten binnen de club t.g.v. de corona uitbraak stil waren komen te liggen. En vanaf vandaag mochten we dus weer!
Jammer genoeg was het weer deze middag nu niet direct aanlokkelijk om te gaan fietsen. ’s Morgens had het doorlopend wat geregend, maar de buienradar gaf verbetering aan in de loop van de middag. Toch werd het niet helemaal droog. Het bleef licht spetteren, daarnaast bleef het een donker en somber, echt koud was het ook weer niet met 18 gr. C, maar het meest negatieve was de stevige ZW wind.
In totaal kwamen 8 TRAPPERS leden van de 30 groep af, op de start van deze eerste clubrit. In alfabetische volgorde waren dat: Geoffry Barbery, Paul van Koeveringe, Hans Lindhout, Johnny Minnaard, Adrie Moelker, Jan Neels, René Staal en Rinus Verhulst. Op de startplaats gaf Adrie Moelker een grove indicatie van de te volgen route en weg waren we.
Deze route verliep in grote lijnen als volgt: Start richting Yerseke, Wemeldinge, Kattendijke, Wilhelminadorp, Katseveer, Wolphaarsdijk, Eindewege, ’s Heer Arendskerke, Heikenszand, Ovezande, Oudelande, Kwadendamme, Kapelle, Hansweert, Kruiningen en Krabbendijke. In totaal reden we ruim 88 km., met een gem. snelheid van 31,2 km./uur.
Bijzonderheden:
-Opvallend was, dat alle 8 deelnemers al in een prima vorm verkeerden. Blijkbaar waren zij tijdens de coronaperiode goed bezig gebleven, want er werd met een flink tempo gefietst. Natuurlijk is er dan altijd wel onderling klasse verschil te merken, echter iedereen deed een flinke duit in het zakje, zonder al te veel te overdrijven!
-Het was blijkbaar de zaterdag van de georganiseerde motorische uitstapjes. Zo werden we onder Eindewege ingehaald door een 15 tal buggy’s. Je weet wel van die autootjes, die gemakkelijk door het zand (op het strand) rijden, maar nu reden ze in optocht over de openbare weg. Onder de rook van Kwadendamme kwamen we een 10 tal elektrische scooters tegen, met van die opvallend brede banden. En even later was er nog een solex optocht. Iedereen had blijkbaar zin in een activiteit in de open lucht.
-Door de Zak van Zuid-Beveland reden we een zeer alternatief parkoers. Hier werden weggetjes aangedaan, die niet regelmatig in het TRAPPERS parkoers voorkomen. Leuk, om die ook eens met de club te volgen!
-Tijdens de rit heb ik de polsen van de deelnemers eens goed geobserveerd, op zoek naar de door het bestuur geadviseerde en aangekochte “It’s me” elastische bandjes met info daarop zoals  telefoonnummers van familieleden en medische info. Toch kon ik bij een aantal deelnemers geen bandje om de ontblote polsen ontwaren. Jammer, zeker gezien het feit dat het bestuur hier een substantieel geldbedrag voor heeft uitgetrokken, om tijdens een tocht niet om info verlegen te zitten, als de nood het hoogst is. Moraal van dit verhaal. “Doe dat bandje om jouw pols”. Trouwens, draag dat bandje bij iedere fietstocht!!!!
-Al met al viel de opkomst vandaag, mij een beetje tegen. Er waren dus 8 deelnemers van de 30 groep, maar de 28 groep was slechts met 3 mensen vertegenwoordigd en van de 25- en 20 groep was er helemaal niemand. TRAPPERS leden: Dat kan beter!!!

Hopelijk ziet het volgende week zwart van de deelnemers (of mag ik dat eigenlijk niet meer zeggen!!!)

Met sportieve groet,
Paul van Koeveringe.
 

Eerste ‘28’ groepsrit DE TRAPPERS in 2020

Eindelijk was het zo ver. We konden weer gezamenlijk fietsen. Al geruime tijd zag ik groepjes en groepen fietstoeristen tijdens mijn solo rondjes door Zeeland. Nu mocht het ook officieel. Terecht dat de vereniging gewacht heeft met het vrijgeven van de mogelijkheid om weer in verenigingsband met elkaar onderweg te gaan. Nog geldt de 1 ½ meter regel, maar hoe die te handhaven bij groepsrijden is mij wel een raadsel. Oké, er zit altijd tweemaal een halve fiets tussen de personen als je achter elkaar fietst. Naast elkaar kan dat minder zijn, dus opletten!
De weersverwachting was niet daverend. Dat er veel wind stond is het vermelden eigenlijk niet meer waard want dat is de standaard geworden in ons Zeeuwse landje. Regen viel er ’s morgens, maar in zeer beperkte hoeveelheden en ’s middags zou het eerst droog blijven en met die wind… dan waait de meeste regen snel weer over!
Bij de start staan deze middag vooral een flink aantal deelnemers van de 30 groep paraat. Onze 28 groep telt slechts drie mensen, Wim van Vossen, Jaap Houtekamer en Koos Oggel en daar gaan we dan ook mee van start, nadat Nel, onze voorzitter, enkele mededelingen heeft gedaan. O.a. blijkt daaruit dat diverse mensen om veiligheidsredenen voorlopig nog niet in een groep willen fietsen en daarom zal het wel tot september duren voor de groepen weer op redelijke sterkte zullen zijn.

Onze groep zoekt zo mogelijk de luwte van de dijk of een bomenrij op wanneer we van start zijn gegaan. Richting Waarde is dat eerst de Lapdijk en na Waarde de Den Inkel dijk langs de Westerschelde. Via Eversdijk rijden we naar de, van een bomenhaag voorziene, Waanweg richting Hoedekenskerke, waar we voor de verandering eens door de dorpskern fietsen om opnieuw in de luwte over de Waardweg op Kwadendamme af te koersen. We hebben nog weinig rugwind gehad en dat duurt over de bloemendijken van de Zak ook nog even tot we richting Nisse afslaan. We willen liever niet verder de Zak in, want de lucht is behoorlijk grijs en het miezert al. Met de wind in de rug rijden we naar ’s Heer Abtskerke en op Kapelle aan, waar Wim en Jaap gezamenlijk doorrijden tot Wim afslaat naar Wemeldinge. Koos verliet bij de Vierwegen het kleine groepje om naar huis te gaan en Jaap is ervan verzekerd dat hij met gunstige wind weer in Krabbendijke zal arriveren. Onze ritafstand is ca. 65 kilometer. De groepsdoelstelling als gemiddelde genomen (28 km/uur) halen we deze middag niet, maar er was dan ook, ondanks de flinke wind, heel wat bij te praten na al die maanden!

Koos Oggel