29 mei


De start in Krabbendijke

Uitgestelde 12.30 uur rit. 

30-groep

Na rijp beraad is 22 mei de 12.30 rit verplaatst naar 29 mei 12.30 uur met start in Woensdrecht.
De 30 groep reed met 4 man vanaf Krabbendijke naar NPU om daar bij de rest aan te sluiten. In de buurt van de Bathsebrug reden we Bram Koeman nog achterop die ook op weg was naar de start van deze rit.
De deelnemers van deze middag van de 30 groep zijn Rinus Verhulst, Paul v. Koeveringe, Ronny Karelse, Jonny Minnaard, Geoffry Barbery, Arthur Kievit.
De opkomst bij de 28 groep was ook goed te noemen 9 man en 1 vrouw die niet op de foto staat, de 25 groep bestond uit Levien en Geeske en de 20 groep uit 2 dames en een gast rijdster.
We vertrokken om iets over 12.30 richting Heimolen dit keer niet over de normale route maar over een stukje “Strade Bianci”, maar dit was goed te doen omdat het allemaal lekker droog was. We reden verder richting Roosendaal/Oud-Gastel/Stampersgat/Fijnaart/Willemstad. Maar voor we daar waren hadden we al heel wat Noordenwind moeten trotseren, maar met deze groep bleef het tempo er goed in zitten. Want ook hier zijn de polders vlak. Willemstad bereikt om er koffie met appelgebak te nuttigen. We hebben ter plekke vlug gereserveerd wat een tafeltje voor 6 opleverde.


Met de koffie en taart weer in de maag kon de terugweg worden aangevangen.  Dat met meer wind achter, dus de snelheid zakte niet echt. We waren zo in Dinteloord/Steenbergen/Welberg/Heimolen, maar nu vanaf de andere kant.
Het weer vandaag: 18 graden, droog en zon wind 3bft uitschieters volgens ons wel naar 4bft. Een mooie en gezellige middag gehad, eerste echte rit na de lockdown.
Mannen bedankt voor de gezellige middag .

Groet Arthur

 

Verslag 28- groep

Vandaag staat voor de tweede keer een lange rit vanuit Non Plus Ultra op het programma, voor de herkansing.
Het weer is in ieder geval een stuk aangenamer, dan vorige week zaterdag. Om 12 uur stap ik op de fiets om naar het startpunt te gaan.
Daar aangekomen blijkt, dat er, mede door het mooie weer, een aardige groep op is komen dagen. Voor het vertrek wordt er op initiatief van Frans Sinke nog een groepsfoto genomen. Om te voorkomen, dat er censuur op de foto moet worden toegepast, wordt de foto genomen door een bepaald lid van de club (naam bekend bij de redactie).
Daarna gaan alle groepen op pad. Via de oude rijksweg gaat richting Bergen op Zoom. Bij Heimolen gaan we rechtsaf en rijden door de bossen richting Roosendaal. Het rijden in een groep zijn we nog niet verleerd. Al valt me wel op, dat het elkaar waarschuwen voor obstakels, bij iedereen wel een beetje weggezakt is. Maar dat komt vanzelf weer terug. Voor Roosendaal  gaan we onder de snelweg door en rijden door het gebied tussen Wouw en Kruisland, om uiteindelijk in Kruisland uit te komen. Ook hier wordt genoten van het mooie weer, want de terassen zitten vol.
Via de molenweg maken we een ommetje door het gebied ten zuid-oosten van kruisland. Ook hier is de energietransitie in volle  gang. En dat de transitie grote prioriteit heeft, blijkt wel uit het feit, dat er ook op zaterdag gewerkt wordt, aan de aanleg van een zonnepark. Of zou het komen, doordat het park waarschijnlijk wordt aangelegd door Oost-Europese werknemers.
We rijden langs de Roosendaalse vliet richting Stampersgat (bekend van de suikerfabriek). Aan het begin van de dijk een leuk plekje om te pauzeren aan het water. Ook hier is het druk op het terras. Het gaat met een flink tempo door Stampersgat, wat achterin de groep tot wat minder positieve opmerkingen leidt. Onderweg worden alle nieuwtjes van het laatste jaar (dus niet echt nieuws meer) uitgewisseld. De wind blijkt toch wel ietst straffer, dan volgens de weersvoorspellers.

Na Stampersgat even een paar ondoordachte kronkels, om het kanaal over te kunnen steken. Na een klein stukje provinciale weg, slaan we weer linksaf de polder in, om richting Heiningen te rijden. Voor Heiningen slaan we rechtsaf richting Willemstad. Toch mooi al die dijkjes. Wel altijd een beetje opletten voor onverwachte maneuvres van aanwonenden en andere automobilisten.  Aan de rand van Willemstad is er even verwarring over de richting die we op moeten (tot 2x toe). Na overleg/ uitleg rijden we richting Willemstad centrum, voor het gebruikelijke bakje koffie met. In het centrum is het bijna als vanouds druk.
Tot ons geluk, blijkt er toch nog een bijna leeg terras te zijn. Rekening houdend met de nog steeds geldende coronamaatregelen nemen we verspreid over het terras plaats. Niet iedereen had er rekening mee gehouden, dat je op diverse plaatsen nog steeds een mondkapje op moet. Tijdens de rustpauze worden de opties voor de rest van het seizoen uitgebreid besproken. De conclusie is, dat we het vooral van zelf georganiseerde tochten zullen moeten hebben.
Na een prima bakje koffie met appeltaart, wordt de reis vervolgd. Doordat we een poosje op het beschutte terras hebben gezeten en het feit, dat er toch wat bewolking is, voelt het eerste stukje best fris. Zoals meestal lukt het ons niet nader te noemen lid uitstekend, om zich in het pelotonnetje te verschuilen. Waarschijnlijk wordt dat een soort tweede natuur bij belangrijke personen.
We rijden onder de snelweg door en daarna de polder in richting het fort. Dat idee hadden blijkbaar meer mensen, want op de parkeerplaats bij het fort blijkt het aardig druk te zijn. Even later wordt er een mondkapjesvrije plaspauze gehouden. Daarna het binnendoor richting Dinteloord.  In Dinteloord slaan we rechtsaf de polder in. Met een grote boog komen we uiteindelijk uit op de weg naar Steenbergen. Ook de boeren maken gebruik van het mooie weer, want er wordt druk gewerkt in de polder.
Bij de rotonde bij Steenbergen gaan we linksaf, om een klein stukje richting Kruisland te rijden. Daarna slaan we rechtsaf richting Welberg, om aan het begin van het dorp linksaf te gaan richting Heerle. Zo binnendoor slingerend rijden we tussen Heerle en Moerstraten door richting Bergen op Zoom. Via de bossen komen we bij de A58. Daarna het viaduct over en via de bossen terug naar Heimolen. Na de antwerpsestraatweg over gestoken te zijn, volgt even later nog het steile klimmetje in het bos, waar enkelen van ons naar boven sprinten.  Daarna langs de spoorbaan richting de Zeelandweg. Hier aangekomen een stukje links en daarna rechtsaf naar het startpunt. Enkele in topconditie verkerende leden, maken er nog een eindsprint van.  Frans is ondertussen blij, dat hij de eindstreep ziet. Kijkend op mijn horloge, zie ik dat Frans het tijdstip van terugkomst bij Non Plus Ultra voor het vertrek toch iets te rooskleurig had ingeschat. Maar hij is natuurlijk gewend, om met de veel snellere 30- groep mee te rijden.
Voor mij resten dan nog ongeveer 9 km terug naar Rilland. Ondertussen blijkt de noordwesten wind toch wel aardig in kracht toegenomen. Of het ligt aan mijn drastisch afgenomen energie. Dus vooral bij het motorcross terrein is het nog even op de tanden bijten.
Al met al weer een ouderwets gezellige middag, met uiteindelijk 125 km op de teller. Dank aan mijn collega’s en ons niet nader te noemen lid, voor de gezellige middag.

Jos

Verslag 20-groep 29 mei 2021.

Eindelijk mochten we, dankzij de (Corona) versoepelingen weer in groepsverband fietsen! Mijn laatste tochtje was met Roos op 22 augustus 2020. Deze eerste keer fietsen was een tocht vanaf Non Plus Ultra te Woensdrecht. Fijn om eens andere wegen te verkennen en van het mooie weer te genieten. Aanwezig waren Nellie, Wilma als gastrijdster en ondergetekende. Nellie had zich goed voorbereid met een uitgestippelde GPS-route en als back-up de welbekende bordjes van de knooppunten. Heerlijk om elkaar weer te zien en te spreken en ondertussen van het fietsen en het natuurschoon te genieten. De route ging ongemerkt anders dan voorzien. Na 25 km stonden we opeens weer op het zelfde punt als een half uur eerder! Maar Nellie, die in die streek geboren en getogen is, wist wel raad. Via Wouwse Plantage en Hoogerheide terug. Helaas nog panne onderweg. Mijn achterband liep leeg. We moesten aan de bak. Voor mannen is dit meestal geen probleem, maar voor ons!!!!! De bandenafnemers deden niet hun werk. Zelfs met 6 stuks en een bandenknecht en 4 handen, ging de buitenband er niet af. En wij zijn sterk, maar dus niet sterk genoeg. Een aardige heer op leeftijd wilde ons wel helpen, maar ook hij kreeg het niet voor elkaar. Nellie hield daarna 3 flitsende wielrenners aan door midden op de weg te gaan staan en HELP te roepen! Daar konden ze dus echt niet omheen! Ze hielpen heel netjes de binnenband vervangen, waarna ze hun weg weer vervolgden. Ze zullen wel gedacht hebben, “wat een …….” (leuke dames)? Echter nog geen km verder, weer lek. Zelfde probleem, de buitenband wil er weer niet af. En weer een fietser op leeftijd aangehouden voor hulp en later nog een jongere racefietser, die het klusje klaarden. Toch balen dat we het zelf niet konden oplossen. Ik heb zelfs wel eens een cursus bij Huissoon gevolgd en Nellie bij Jeremiasse. Theoretisch weten we het allemaal, maar de krachten ontbreken, ondanks de hulpmiddelen. Na deze strubbelingen nog fijn gefietst langs de mooie wegen van Brabant en een koffie/thee pauze bij het “Trapke op”. Onze afgelegde afstand was 46 km. Nellie en Wilma, bedankt voor de leuke middag fietsen!

Abra.